Flathead: 1909-1936

Flatheaden fikk navnet sitt etter de flate ventilerte toppene som man kjenner igjen på toppen av sylindrene.

Dette er den berømte motoren som erobret seier etter seier for Harley Davidson i tyveårene.

Knucklehead: 1936-1947

På begynnelsen av andre verdenskrig introduserte Harley Davidson en V.twin med overliggende ventiler og knoke lignende deksler på ventilene.

Den nye motoren fikk kjælenavnet Knucklehead og viste seg å være bra både for Harley Davidson og Amerika i de vanskelige årene som kom.

Panhead: 1948-1965

Med forbedringer i designet av motoren slik som hydrauliske ventilløftere og oljeforsyning gjennom vippearmene.

Panheaden kom på markedet i 1948 og fikk navnet pga stekepanna som var der knokene hadde vert før.

Shovelhead: 1966-1983

Shovelheaden fikk en enda større forbedring, mest merkbart var det karakteristiske topplokket i en slank lett kurvet topp.

Ved første blikk ser det umisskjennelig ut som en spade med støtstengene som ligner håntaket på spaden og toppen som selve spaden.

Evolution: 1983-1999

I 1984 etter et dristig oppkjøp fra AMF publiserte selskapet sitt redesign av den velkjente v-tvin motoren. Dette radikalt nye designet benyttet de kvadratiske blokker til ventilene.

Denne motoren kallt Evolution motoren er kjent blant Harley entusiaster som Blockhed.

Twin Cam : 1999-present

Da Harley Davidson introduserte sin mest revolusjonerende motor hittil Twin Cam 88.

Som får sitt navn fra sine to kammer mot en kam som det alltid har vert tidligere.

Denne motoren blir også kalt Fathead pga akkurat det , større hoder. Med denne nye motor designen sikrer Harley Davidson enda en suksess.

Du bør prøve en!


Kontaktinfo: webmaster@austkylvermc.no